Alternatívne vyučovanie žiakov prvého stupňa v rámci projektu nadácie Škola dokorán “Krok za krokom”

 

Otvorenosť našej školy sa prejavuje používaním metód a foriem rôznych alternatívnych koncepcií vzdelávania a výchovy podľa schopností učiteľov, vychovávateľov a potrieb detí.

Poslaním NADÁCIE ŠKOLA DOKORÁN je prispievať svojimi aktivitami k demokratizácii, humanizácii a vyššej efektivite vzdelávania v Slovenskej republike, k budovaniu otvorenej spoločnosti a jej zapojenie do európskych štruktúr.

Vzdelávací program "Krok za krokom" je určený pre žiakov základných škôl. Zatiaľ s ním pracujeme v našej škole na prvom stupni a jeho cieľom je vytvárať základy pre rozvoj postojov, znalostí a schopnosť detí:

Vyučovanie sa realizuje podľa alternatívnej metodickej príručky pre učiteľov I. stupňa ZŠ, v rámci overovania projektu NADÁCIE ŠKOLA DOKORÁN "Krok za krokom", ktorú schválilo Ministerstvo školstva SR. S týmto projektom sme začali pracovať v našej škole v školskom roku 1998 - 1999. Začínali sme postupne. V súčasnosti pod vedením kvalifikovaných učiteliek pracuje touto metódou vždy jedna trieda i jedno oddelenie ŠKD v každom ročníku prvého stupňa.

 

Najpoužívanejšie vyučovacie metódy sú:

Námetové vyučovanie prebieha v centrách učenia. V triedach sú utvorené nasledovné centrá: literárne, centrum čítania a písania, prírodovedné, výtvarné, matematické, dramatické a iné ( podľa fantázie a potrieb detí, učiteľov ).

Literárne centrum rozvíja predstavivosť fantáziu a tvorivosť pri tvorbe vlastných kníh, čítanie si navzájom, počúvanie rozprávok. V literárnom centre sú knihy, plagáty s básňami a riekankami, záložky na označovanie prečítanej časti knihy, hry podporujúce rozvoj čítania, zvukové CD médiá, magnetofónové nahrávky, podušky. Toto centrum upevňuje schopnosť žiakov správne a s porozumením čítať primerane náročné umelecké, umelecko-náučné a iné texty.

Centrum písania prispieva k rozvíjaniu zručností a návykov pri písaní, cibrí jemnú motoriku, prehlbuje zručnosti vyjadrovať sa rôznym spôsobom. Centrum je vybavené písacími potrebami, kriedami, papiermi. Ďalej tam môžu byť lepidlá, resp. lepiace pásky, dierkovače, spínacie strojčeky, zošívačky, nite, stoly.

Centrum manipulačných predmetov rozvíja intelektové schopnosti, cibrí manuálne, zručnosti, napomáha osvojeniu sociálnych návykov ( napr. riešeniu problémov, vzájomnej dohode pri požičiavaní si rôznych vecí. ) Vybavenie obsahuje: trojrozmerné kvádre štandardných rozmerov ( z dreva alebo plastu), geometrické tvary ( obdĺžniky, štvorce, trojuholníky a pod.), hry ( Lego a iné stavebnice ), hračky ( zvieratá, dopravné prostriedky ), kocky, dominá, váhy.

Prírodovedné centrum utvára zručnosti manipulácie. V ňom sa môžu používať kamene, mušle, rastliny, živočíchy a iné s prírodninami a experimentovanie prírodniny, magnety, zväčšovacie sklá, mikroskop, populárno-náučné knihy.

Výtvarné centrum rozvíja hrubú motoriku, prirodzenú zvedavosť a obrazotvornosť, tvorivosť, iniciatívu a estetické cítenie. Posilňuje estetické osvojovanie prírody, sveta vec a sveta človeka prostredníctvom reprodukcie výtvarných diel. V centre sa nachádza lepidlo, maliarsky stojan, palety.

Matematické centrum rozvíja matematické pojmy, predstavy, operácie, logické myslenie. V centre sa nachádzajú počítadlá, pravítka, meracie prístroje, papiere, písacie potreby, skladačky.

Dramatické centrum umožňuje imitovať rôzne situácie z každodenného života a pochopiť vlastný svet. V centre sa nachádza "škatuľku rekvizít" ( obsahujúca bábky, marionety, masky ), ktorá môže byť aj súčasťou literárneho alebo iného centra.

V centrách učenia poskytuje učiteľ žiakom mnoho rôznych spôsobov, ktorými si vlastnou aktivitou vyjasňujú pojmy a prehlbujú svoje chápanie.

Jednotlivé pomôcky v centrách využívajú žiaci podľa danej témy, v priebehu roka sa dopĺňajú o ďalšie. Pomáhajú pri tom rodičia, učiteľ, škola, žiaci.

Príklad námetového vyučovanie v centrách v 1. ročníku:

Téma: charakteristika ročného obdobia - jar

Cieľ hodiny: žiaci vedia charakterizovať znaky jarného počasia, procesov v jarnej prírode, z vlastnej skúsenosti porozprávajú o veľkonočných sviatkoch, vedia rozprávať o jarných ľudových tradíciách.

Materiálne prostriedky vyučovania: pracovné listy (viď. prílohy), materiál v jednotlivých centrách, obrazový materiál, žiacke pomôcky

Organizácia vyučovania: (celodenné zamestnanie - skupinové vyučovanie)

1. Vyučovanie sa začína o 8:00 hod. "rannou komunitou", ktorej cieľom je plynulý prechod dieťaťa z rodinného prostredia do prostredia školského. Komunita pripravuje dieťa na myšlienkového ducha dňa (napr. ochrana prírody, štedrosť, priateľstvo, dobro a zlo, atď.), v ktorom sa nesie celé dopoludnie. Témou tvorivej dramatiky bude víta nie poslov jari.

2. Náhodné rozdelenie detí do skupín. Určenie rolí v skupine - zapisovateľ, hovorca, pomôckar, vedúci skupiny, tíšiteľ.

3. Zoskupenie žiakov v kruhu.

4. Motivačné rozhovory k danej téme, pieseň o lastovičkách, detská hra Prileteli vtáčiky.

5. Skupiny sa rozídu do centier podľa náhodného výberu.

6. Práca v centrách podľa zadania v pracovných listoch. Učiteľ samostatnú prácu žiakov usmerňuje, žiakov pri práci povzbudzuje, nabáda k tvorivosti.

7. Skupiny sa počas dňa striedajú v jednotlivých centrách.

8. Prezentácia vykonanej práce - skupina predstúpi pred spolužiakov a prostredníctvom hovorcu ich oboznámi o výsledkoch svojej práce.

9. Založenie písomností skupín do šanónov a vystavenie prác na nástenke.

10. Záver a vyhodnotenie práce žiakov - zoskupenie žiakov do kruhu, žiaci hodnotia, čo sa im pri práci podarilo, páčilo a čo nepáčilo. Učiteľov závere niektorých žiakov klasifikuje.

Dramatická výchova - zážitkové vyučovanie realizujeme v tematických zameraniach na sociálnu problematiku, životné prostredie, aktuálne udalosti a podobne. Napríklad k téme o zrakovo postihnutých ľuďoch a našom správaní k nim využívame prvky zážitkového vyučovania. Dieťa má zaviazané oči, prekonáva prekážkovú dráhu v priestoroch triedy a svoje pocity a zážitky komentuje v následnom rozhovore.

Práca s voľným textom. Žiaci od prvého ročníka tvoria ústne texty na všetky témy, ktorých sa dotkneme v predmetoch: prvouka, čítanie, slohová výchova, prírodoveda, vlastiveda. Písomne napríklad tvorba knihy na tému Moje zážitky s triednym maskotom ( kniha v prílohe ).

Tvorba náučných obrazov, ako učebných pomôcok. Napríklad postery vtákov. Deti pracujú v skupinách s encyklopédiami, učebnicami, detskými knihami a časopismi. Svoju prácu prezentujú (postery v prílohe ). Tento proces súvisí s metódou otvoreného vyučovania, kde sa deti v 1. a 2. ročníku učia čiastočne pracovať s odbornou literatúrou.

Kooperatívne vyučovanie prebieha v 4-hodinových blokoch, kde sa deti striedajú v centrách učenia, ktoré bývajú zamerané na jednotlivé predmety, témy alebo aktuálnu problematiku.

Hru ako vyučovaciu metódu využívame hlavne v motivačných fázach hodiny, ďalej v expozičnej časti a fixačnej časti. Napríklad v učive numerácia do 5 formou hry Molekuly - zoskupenia žiakov podľa daných počtov.

Dopoludnia sa deti zaoberajú jazykovým vyučovaním (slovenský a anglický jazyk) a matematikou v integrácii s prírodovedou, vlastivedou a prvoukou prostredníctvom hier, tvorivej dramatiky umeleckých činností, ale i klasických foriem vyučovania. Tie sa prelínajú s vyučovaním výchovných predmetov (hudobná, výtvarná, dramatická, telesná výchova a pracovné vyučovanie), ktoré môžu v rozšírenej forme prebiehať aj v poobedňajších kluboch.

Deťom, ktoré sú v niektorom smere nadané sa ich učiteľ' a vychovávateľ' snaží vytvoriť taký pružný vyučovací systém, ktorý im poskytne úlohy adekvátne ich schopnostiam.

Práca s predškolákmi

Pred zápisom sú organizované otvorené hodiny pre budúcich prvákov, na ktorých sa zoznámia so svojimi budúcimi učiteľmi, vychovávateľmi, priestormi školy a spôsobmi hravej práce. Jednotlivé triedy v prvom a druhom ročníku spolupracujú s materskými školami, ktoré sa nachádzajú v blízkosti našej základnej školy. Napríklad spoločne zorganizované športové dopoludnie, pri príležitosti Dňa detí, žiaci 1. a 2. ročníka pripravil program o vianočných tradíciách a vel1<onočných tradíciách pre deti MŠ. Zaujímame sa aj o dôchodcov, ktorým naši žiaci pripravujú kultúrne programy (napr. ku Dňu matiek).

Súčasťou rannej komunity môžu byť diskusie, prednášky, hry, cvičenia tvorivej dramatik) - aktivity, ktorých účelom je rozcvička tela i umu detí, myšlienkový vstup do vyučovacieho procesu. Realizovali sme prednášku s detskou lekárkou o bežných detských bežných chorobách a úrazoch, ich prevencii a hygiene. Ďalej sme absolvovali stretnutie s príslušníkmi mestskej polície - psovodmi. Deti videli ukážky výcviku psov. A mnoho ďalších aktivít.

Hodnotenie žiakov uplatňujeme pri rôznych aktivitách a tým sa snažíme poskytnúť presný a objektívny obraz o vedomostiach a zručnostiach žiakov. Na hodnotenie používame formuláre, ktoré sa nachádzajú v alternatívnej metodickej príručke k projektu. Snažíme sa zohľadniť aj snahu a angažovanosť žiakov počas skupinovej práce. Tým podporujeme porozumenie a zvyšujeme sebadôveru žiakov.