Alternatívne vyučovanie
žiakov prvého stupňa v rámci
projektu nadácie Škola dokorán “Krok
za krokom”
Otvorenosť našej školy sa prejavuje
používaním metód a foriem rôznych alternatívnych koncepcií vzdelávania a
výchovy podľa schopností učiteľov, vychovávateľov a potrieb detí.
Poslaním NADÁCIE ŠKOLA DOKORÁN je prispievať svojimi aktivitami k demokratizácii, humanizácii a
vyššej efektivite vzdelávania v Slovenskej republike, k budovaniu otvorenej
spoločnosti a jej zapojenie do európskych štruktúr.
Vzdelávací program "Krok za krokom" je určený pre žiakov základných škôl. Zatiaľ s ním pracujeme v
našej škole na prvom stupni a jeho cieľom je vytvárať základy pre rozvoj postojov,
znalostí a schopnosť detí:
Vyučovanie sa realizuje podľa alternatívnej metodickej príručky
pre učiteľov I. stupňa ZŠ, v rámci overovania projektu NADÁCIE ŠKOLA DOKORÁN
"Krok za krokom", ktorú schválilo Ministerstvo školstva SR. S týmto
projektom sme začali pracovať v našej škole v školskom roku 1998 - 1999.
Začínali sme postupne. V súčasnosti pod vedením kvalifikovaných učiteliek
pracuje touto metódou vždy jedna trieda i jedno oddelenie ŠKD v každom ročníku
prvého stupňa.
Najpoužívanejšie vyučovacie metódy sú:
Námetové vyučovanie prebieha v centrách učenia. V triedach sú utvorené
nasledovné centrá: literárne, centrum čítania a písania, prírodovedné,
výtvarné, matematické, dramatické a iné ( podľa fantázie a potrieb detí,
učiteľov ).
Literárne centrum rozvíja predstavivosť fantáziu a tvorivosť pri
tvorbe vlastných kníh, čítanie si navzájom, počúvanie rozprávok. V literárnom
centre sú knihy, plagáty s básňami a riekankami, záložky na označovanie
prečítanej časti knihy, hry podporujúce rozvoj čítania, zvukové CD médiá,
magnetofónové nahrávky, podušky. Toto centrum upevňuje schopnosť žiakov správne
a s porozumením čítať primerane náročné umelecké, umelecko-náučné a iné texty.
Centrum písania prispieva k rozvíjaniu zručností a návykov pri
písaní, cibrí jemnú motoriku, prehlbuje zručnosti vyjadrovať sa rôznym
spôsobom. Centrum je vybavené písacími potrebami, kriedami, papiermi. Ďalej tam
môžu byť lepidlá, resp. lepiace pásky, dierkovače, spínacie strojčeky,
zošívačky, nite, stoly.
Centrum manipulačných predmetov rozvíja intelektové schopnosti,
cibrí manuálne, zručnosti, napomáha osvojeniu sociálnych návykov ( napr.
riešeniu problémov, vzájomnej dohode pri požičiavaní si rôznych vecí. )
Vybavenie obsahuje: trojrozmerné kvádre štandardných rozmerov ( z dreva alebo
plastu), geometrické tvary ( obdĺžniky, štvorce, trojuholníky a pod.), hry ( Lego a iné stavebnice ), hračky ( zvieratá, dopravné
prostriedky ), kocky, dominá, váhy.
Prírodovedné centrum utvára zručnosti manipulácie. V ňom sa môžu
používať kamene, mušle, rastliny, živočíchy a iné s prírodninami a
experimentovanie prírodniny, magnety, zväčšovacie sklá, mikroskop,
populárno-náučné knihy.
Výtvarné centrum rozvíja hrubú motoriku, prirodzenú zvedavosť a
obrazotvornosť, tvorivosť, iniciatívu a estetické cítenie. Posilňuje estetické
osvojovanie prírody, sveta vec a sveta človeka prostredníctvom reprodukcie
výtvarných diel. V centre sa nachádza lepidlo, maliarsky stojan, palety.
Matematické centrum rozvíja matematické pojmy, predstavy,
operácie, logické myslenie. V centre sa nachádzajú počítadlá, pravítka, meracie
prístroje, papiere, písacie potreby, skladačky.
Dramatické centrum umožňuje imitovať rôzne situácie z
každodenného života a pochopiť vlastný svet. V centre sa nachádza
"škatuľku rekvizít" ( obsahujúca bábky, marionety, masky ), ktorá
môže byť aj súčasťou literárneho alebo iného centra.
V centrách učenia poskytuje učiteľ žiakom mnoho rôznych spôsobov,
ktorými si vlastnou aktivitou vyjasňujú pojmy a prehlbujú svoje chápanie.
Jednotlivé pomôcky v centrách využívajú žiaci podľa danej témy, v
priebehu roka sa dopĺňajú o ďalšie. Pomáhajú pri tom rodičia, učiteľ, škola,
žiaci.
Príklad námetového
vyučovanie v centrách v 1. ročníku:
Téma: charakteristika ročného obdobia - jar
Cieľ hodiny: žiaci vedia charakterizovať znaky jarného počasia, procesov v
jarnej prírode, z vlastnej skúsenosti porozprávajú o veľkonočných sviatkoch,
vedia rozprávať o jarných ľudových tradíciách.
Materiálne prostriedky
vyučovania: pracovné listy (viď. prílohy), materiál
v jednotlivých centrách, obrazový materiál, žiacke pomôcky
Organizácia vyučovania:
(celodenné zamestnanie - skupinové vyučovanie)
1. Vyučovanie sa začína o 8:00 hod. "rannou komunitou",
ktorej cieľom je plynulý prechod dieťaťa z rodinného prostredia do prostredia
školského. Komunita pripravuje dieťa na myšlienkového ducha dňa (napr. ochrana
prírody, štedrosť, priateľstvo, dobro a zlo, atď.), v ktorom sa nesie celé
dopoludnie. Témou tvorivej dramatiky bude víta nie
poslov jari.
2. Náhodné rozdelenie detí do skupín. Určenie rolí v skupine -
zapisovateľ, hovorca, pomôckar, vedúci skupiny, tíšiteľ.
3. Zoskupenie žiakov v kruhu.
4. Motivačné rozhovory k danej téme, pieseň o lastovičkách, detská
hra Prileteli vtáčiky.
5. Skupiny sa rozídu do centier podľa náhodného výberu.
6. Práca v centrách podľa zadania v pracovných listoch. Učiteľ
samostatnú prácu žiakov usmerňuje, žiakov pri práci povzbudzuje, nabáda k
tvorivosti.
7. Skupiny sa počas dňa striedajú v jednotlivých centrách.
8. Prezentácia vykonanej práce - skupina predstúpi pred spolužiakov
a prostredníctvom hovorcu ich oboznámi o výsledkoch svojej práce.
9. Založenie písomností skupín do šanónov a vystavenie prác na
nástenke.
10. Záver a vyhodnotenie práce žiakov - zoskupenie žiakov do kruhu,
žiaci hodnotia, čo sa im pri práci podarilo, páčilo a čo nepáčilo. Učiteľov
závere niektorých žiakov klasifikuje.
Dramatická výchova - zážitkové vyučovanie
realizujeme v tematických zameraniach na sociálnu problematiku, životné
prostredie, aktuálne udalosti a podobne. Napríklad k téme o zrakovo
postihnutých ľuďoch a našom správaní k nim využívame prvky zážitkového
vyučovania. Dieťa má zaviazané oči, prekonáva prekážkovú dráhu v priestoroch
triedy a svoje pocity a zážitky komentuje v následnom rozhovore.
Práca s voľným textom. Žiaci od prvého
ročníka tvoria ústne texty na všetky témy, ktorých sa dotkneme v predmetoch: prvouka, čítanie, slohová výchova, prírodoveda, vlastiveda.
Písomne napríklad tvorba knihy na tému Moje zážitky s triednym maskotom ( kniha
v prílohe ).
Tvorba náučných obrazov, ako učebných pomôcok. Napríklad postery vtákov. Deti pracujú v skupinách s encyklopédiami,
učebnicami, detskými knihami a časopismi. Svoju prácu prezentujú (postery v prílohe ). Tento proces súvisí s metódou
otvoreného vyučovania, kde sa deti v 1. a 2. ročníku učia čiastočne pracovať s
odbornou literatúrou.
Kooperatívne vyučovanie prebieha v 4-hodinových blokoch, kde sa
deti striedajú v centrách učenia, ktoré bývajú zamerané na jednotlivé predmety,
témy alebo aktuálnu problematiku.
Hru ako vyučovaciu metódu využívame hlavne v
motivačných fázach hodiny, ďalej v expozičnej časti a fixačnej časti. Napríklad
v učive numerácia do 5 formou hry Molekuly -
zoskupenia žiakov podľa daných počtov.
Dopoludnia sa deti zaoberajú jazykovým vyučovaním (slovenský a
anglický jazyk) a matematikou v integrácii s prírodovedou, vlastivedou a prvoukou prostredníctvom hier, tvorivej dramatiky
umeleckých činností, ale i klasických foriem vyučovania. Tie sa prelínajú s
vyučovaním výchovných predmetov (hudobná, výtvarná, dramatická, telesná výchova
a pracovné vyučovanie), ktoré môžu v rozšírenej forme prebiehať aj v
poobedňajších kluboch.
Deťom, ktoré sú v niektorom smere nadané sa ich učiteľ' a
vychovávateľ' snaží vytvoriť taký pružný vyučovací systém, ktorý im poskytne
úlohy adekvátne ich schopnostiam.
Práca s predškolákmi
Pred zápisom sú organizované otvorené hodiny pre budúcich
prvákov, na ktorých sa zoznámia so svojimi budúcimi učiteľmi, vychovávateľmi,
priestormi školy a spôsobmi hravej práce. Jednotlivé triedy v prvom a druhom
ročníku spolupracujú s materskými školami, ktoré sa nachádzajú v blízkosti
našej základnej školy. Napríklad spoločne zorganizované športové dopoludnie,
pri príležitosti Dňa detí, žiaci 1. a 2. ročníka pripravil program o vianočných
tradíciách a vel1<onočných tradíciách pre deti MŠ. Zaujímame sa aj o
dôchodcov, ktorým naši žiaci pripravujú kultúrne programy (napr. ku Dňu
matiek).
Súčasťou rannej komunity môžu byť diskusie, prednášky, hry,
cvičenia tvorivej dramatik) - aktivity, ktorých účelom je rozcvička tela i umu
detí, myšlienkový vstup do vyučovacieho procesu. Realizovali sme prednášku s
detskou lekárkou o bežných detských bežných chorobách a úrazoch, ich prevencii
a hygiene. Ďalej sme absolvovali stretnutie s príslušníkmi mestskej polície -
psovodmi. Deti videli ukážky výcviku psov. A mnoho ďalších aktivít.
Hodnotenie žiakov uplatňujeme pri rôznych aktivitách a tým sa
snažíme poskytnúť presný a objektívny obraz o vedomostiach a zručnostiach
žiakov. Na hodnotenie používame formuláre, ktoré sa nachádzajú v alternatívnej
metodickej príručke k projektu. Snažíme sa zohľadniť aj snahu a angažovanosť
žiakov počas skupinovej práce. Tým podporujeme porozumenie a zvyšujeme
sebadôveru žiakov.